Om oss – Forretningsidé og visjon

tove2Vi brenner for økologi 

Lite visste vi at en tilfeldig helgetur til London i 2006 skulle forandre alt. Vi fant Tibet Authentic gojibær, i en butikkhylle midt i London.

Bærene var noe vi aldri hadde hørt om. De var super rike på antioksidanter og proteiner. Vi ble så nysgjerrige at vi begynte å leke med tanken om at dette kanskje var et produkt vi kunne selge i Norge.

Vi fikk agenturet for bærene i Skandinavia. En idé om faktisk å kunne leve av det man drømmer om, begynte å spire. Det ble flere turer og flere reiser.

Vi lekte med tanken om å sette sammen en serie økologiske, ekstra næringsrike matvarer til norske forbrukere. Etter hvert fant vi såpass grobunn for vår ide, at vi sa opp våre respektive jobber.

Vi hoppet inn i en ukjent, men spennende verden av nye økologiske matvarer og raw food.

Tiden med godkjenninger av de nye matvarene

Den spede begynnelsen var år med produktgodkjenninger i det norske byråkratiet. Det var nesten så vi ga opp. Sett i ettertid, var det likevel en viktig prosess. Hampfrø, chiafrø og gojibær fikk vi klassifisert som matvarer i Norge. Slike nye matvarer klassifiseres ellers som legemidler, fordi det ble sett på som ukjent mat.

Vi bruke noen år på godkjenninger. I dag er godkjenningene til glede for alle som importerer disse matvarene til Norge.

Varemerket Sana Bona ble registrert og vi kunne endelig velge ut de råvarene vi trodde på. Kvalitet og gode leverandører var viktig for oss, og nødvendig merking og godkjenninger i Norge fulgte i neste fase.

Navnet og de grønne produkteneSanaBona logo grønt mellomstr

Vi valgte å kalle produktserien vår Sana Bona.

Sana er latinsk for «sunn», mens Bona – flertallsformen av latinske bonum – betyr «goder». Derav navnet Sana Bona – altså «sunne goder».

Navnet vårt er også inspirert av det kjente latinske uttrykket Mens sana in corpore sano. Oversatt til norsk betyr det «En sunn sjel i et sunt legeme/sinn», hvilket også er inkorporert i logoen vår.

Det har med helhet å gjøre. Du blir hva du spiser og hvordan du lever.

 
Inspirerer til sunne matvarer for folk flest

Vi ønsker ikke å oppfattes som moraliserende helsefreaker. Vår fremste ambisjon å tilby sunne og næringsrike matvarer.

Vi har en grønn profil, og vi er opptatt av sunne goder fra naturen i form av økologiske og ekstra næringsrike produkter uten tilsetningsstoffer.

Vi ønsker å inspirere til de små endringene i kostholdet, til å prøve noe nytt.

Bevisste forbrukere

Fra våre lokaler i Grini Næringspark håndterer vi vår egen nettbutikk. Vi sender ut økologiske matvarer, spirer og masse nyttig utstyr til det grønne kjøkken.

I tillegg leverer vi våre grønne produkter til Coop butikker som OBS, Mega, Extra og Matkroken. Vi er også i utvalgte helsekostforretninger. Det merkes at det er en stor interesse for økologisk og naturlig, usprøytet mat i befolkningen. I handelen etterspør kundene «nye» matvarer.

I 2007 hadde de færreste kjennskap til den «typen» mat vi tilbyr. I dag er det mange som har fått øynene opp for produkter som blant andre mat-hamp, chia og rå sjokolade. Bevisstheten rundt hva vi spiser er vesentlig endret på få år.

Nå er Sana Bona på Vinmonopolet

I 2020 ble vi leverandør av økologiske produkter til Vinmonopolet. Vi fokuserer på rene, veganske viner, samt glutenfri økologisk øl. Rene produkter uten sprøytemidler, sulfitter eller andre tilsetningsstoffer.

Mål for fremtiden

Vi skal fortsette å inspirere og levere grønne økologiske produkter til norske forbrukere. Vår visjon er å fremme rene matvarer og ren vin.

Sana Bona produktene vil alltid ha en bærekraftig profil. Vi vil tilby kvalitetsprodukter fra små og mellomstore leverandører, som vi er i nær kontakt med.

Matglede, smaker og nytelse er noe vi brenner for, og vi vil fortsette å inspirere med våre oppskrifter og glimt fra hverdagen.

 hagemessen 3hagemessen 20hagemessen 16